Treningom sigurne vožnje u Zagrebu otvorena motoristička sezona

Slika topvijesti/2017/travanj/motori pa.jpg

Na Policijskoj akademiji u Zagrebu danas 1. travnja održan je trening sigurne vožnje u suradnji s BMW moto klubom Zagreb.

Na Policijskoj akademiji u Zagrebu danas 1. travnja održan je trening sigurne vožnje u suradnji s BMW moto klubom Zagreb. Na treningu je sudjelovalo oko 60 vozača motocikala, a cilj je usvajanje potrebnih znanja za sigurno i odgovorno sudjelovanje motociklista u prometu te njihovo što manje stradavanje. Svladavanja programa sigurne vožnje i vožnje spretnosti provodili su instruktori vožnje Policijske akademije.

Naime, dolaskom proljeća i povoljnijih vremenskih prilika, započinje sezona intenzivnije vožnje mopeda i motocikala, odnosno povećava se broj vozača mopeda i motocikala u prometu.

Tijekom 2016. godine dogodile su se 2.352 prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači motocikla i mopeda, što je u odnosu na 2015. godinu (2.572 nesreća), smanjenje za 220 nesreća ili 8,6 posto.

U edukativnom predavanju o motociklistima kao sudionicima u prometu koje je održao policijski službenik iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije Darko Grac je istaknuo:

„Zastupljenost vozača i putnika na mopedu i motociklu u ukupnom broju smrtno stradalih osoba je velika, a najteže prometne nesreće ovih kategorija sudionika u prometu događaju se zbog grubog kršenja prometnih pravila i nepoštivanja prometne signalizacije“. 

Manje poginulih i ozlijeđenih

U 2016. godini u prometnim nesrećama poginulo je 307 osoba, a od toga 48 osoba su bili vozači ili putnici mopeda ili motocikala. U 2015. godini poginule su 72 osobe kao vozači ili putnici na mopedima ili motociklima, što je smanjenje za 33,3 posto ili 24 osobe manje.

Na predavanju je istaknuto kako je ova kategorija sudionika u prometu jedna je od najnediscipliniranijih, jer voze prije stjecanja prava, bez zaštitne kacige, voze neispravna i tehnički nepregledana i neosigurana vozila. Isto tako, jedan od mogućih uzroka povećanog stradavanja vozača i putnika na mopedima i motociklima su i povoljni vremenski uvjeti, odnosno mogućnost sve dužeg razdoblja korištenja ovih prijevoznih sredstava, kao i njihova sve veća dostupnost i popularnost. 

U 2016. godini ozlijeđeno je 1.865 (657 teže i 1.208 lakše) sudionika u prometu, odnosno 182 ili 8,9 posto manje u odnosu na 2015. godinu kada je ozlijeđeno 2.047  osoba (675 teže i 1.372 lakše).

Tijekom 2016. godine vozači mopeda i motocikala sudjelovali su u 9 posto svih nesreća, međutim u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je 12,8 posto, od čega kod poginulih osoba 18,3 posto, a ozlijeđenih 13,6 posto. U 2015. godini sudjelovali su u 9 posto svih nesreća, a u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je iznosio 13,8 posto, od čega kod poginulih osoba 20,7 posto, a ozlijeđenih 13,6 posto.

Smrtnost  dvostruko veća nego ostalih sudionika u prometu

Uzevši u obzir ukupni broj od 32.757 prometne nesreće u kojima je tijekom 2016. u Republici Hrvatskoj, u prosjeku na svaku 106,7 prometnu nesreću smrtno stradao jedan sudionik, u odnosu na 2.352 prometne nesreće ove kategorije sudionika u kojima je jedan sudionik smrtno stradao u prosjeku na svakih 49 prometnih nesreća. Iz toga  proizlazi da je učestalost smrtnog stradavanja vozača ove kategorije vozila više nego dvostruko veća u odnosu na sudionike ostalih prometnih nesreća.

Istovremeno vozači motocikla i mopeda prouzročili su 1.238 ili 52,6 posto od 2.352 prometne nesreće u kojima su sudjelovali tijekom 2016. godine.

Kaciga spašava život

Tijekom 2016. godine 9,3 posto od ukupno nastradalih vozača i putnika na motociklima i mopedima nije koristio zaštitnu kacigu, od čega 20,8 posto kod poginulih, 10,9 posto kod teško ozlijeđenih i 7,9 posto kod lakše ozlijeđenih.

U 2016. godini u kontroli i nadzoru prometa policijski službenici na području Republike Hrvatske utvrdili su 5.825 prekršaja nenošenja zaštitne kacige.

Policijski službenik Darko Grac je istaknuo kako postoji još puno prostora za poboljšanje sigurnosti ove skupine u prometu.

„Apeliramo na mopediste i motocikliste da se kreću propisanim brzinama, odnosno da brzinu prilagode uvjetima na kolniku, upravljaju s položenim vozačkim ispitom i vozilima koja su registrirana. Vrlo je važno da u vožnji obavezno koriste zaštitnu kacigu“.

Predsjednik BMW moto kluba Zagreb Igor Klarić također je napomenuo važnost korištenja kacige, ali i druge opreme koja ublažava posljedice prometnih nesreća poput motociklističkih rukavica, jakne, hlača, čizmi i drugo.

„Suradnja moto kluba i policije traje već šest godina i u tom razdoblju imamo jako dobre rezultate, odnosno nije bilo većih prometnih incidenata naših članova“, zaključio je Igor Klarić.

Apel roditeljima i drugim sudionicima u prometu

Darko Grac je apelirao i na roditelje da, prije kupnje mopeda i motocikla, poduzmu sve potrebne predradnje. To se odnosi na polaganje vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjera tehničke ispravnosti vozila, kupnja zaštitne kacige i druge zaštitne opreme, kako bi njihova djeca bila što zaštićenija i osposobljenija za sigurno sudjelovanje u prometu.

Drugim sudionicima u prometu policijski službenik savjetuje da ne preuzimaju prednost na raskrižju, oprezno otvaraju vrata u zaustavljenoj koloni vozila te kod prestrojavanja da dobro provjere 'mrtvi kut'.

Kod nesreće važna svaka sekunda

Djelatnici Hitne pomoći održali predavanje o pružanju prve pomoći. Goran Stokić iz Zavoda za hitnu medicinu Grada Zagreba objasnio što učiniti kod prometne nesreće te kako komunicirati s ozlijeđenim. Pokazao je kako i u kojim slučajevima sigurno skinuti kacigu s glave ozlijeđenog.

Kako bi se i ostale sudionike u prometu senzibiliziralo na prisutnost motociklista u prometu, motociklisti su u povorci odvezli do glavnog zagrebačkog Trga bana Josipa Jelačića.

Kazne za prekršitelje prometnih propisa

  • Prekoračenje dopuštene brzine kretanja – ovisno o iznosu prekoračenja novčane kazne od 300,0 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana, uz za najveća prekoračenja brzine određivanje do 3 negativna prekršajna boda i izricanje zaštitne mjere oduzimanja vozačke dozvole,
  • Nekorištenje zaštitne kacige – novčana kazna u iznosu od 1.000,00 kuna.  Osim toga, policijski službenik naredbom će privremeno oduzeti vozačku dozvolu i isključiti iz prometa vozača motocikla ili mopeda i osobe koje se prevoze tim vozilima, ako kod sebe nemaju zaštitne kacige ili ih odbiju nositi na glavi.
  • Nepostavljanje registarske pločice na vidljivo mjesto – novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna,
  • Upravljanje mopedom ili motociklom bez položenog vozačkog ispita – novčana kazna u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana,
  • Upravljanje mopedom ili motociklom koji nije registriran ili mu je isteklo važenje prometne dozvole za više od 15 dana – novčana kazna u iznosu od 2.000,00 kuna,
  • Upravljanje mopedom ili motociklom kojem je isteklo važenje prometne dozvole do 15 dana – novčana kazna u iznosu od 700,00 kuna,
  • Vožnja s neupaljenim kratkim svjetlima  - novčana kazna od 300,00 kuna, uz napomenu da na mopedima i motociklima za vrijeme vožnje tijekom cijele godine moraju biti upaljena kratka svjetla

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

  • kreću se neprilagođenom i nedopuštenom brzinom,
  • ne nose zaštitne kacige,
  • kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
  • precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
  • obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera
  • voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike
  • upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
  • upravljaju prije stjecanja prava i
  • uklanjaju blokade na mopedima.

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:

  • oduzimaju im prednost prolaska,
  • prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala i
  • prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja s obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja. 

Savjeti i preporuke  za vozače mopeda i motocikala:

  • prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
  • uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu  (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
  • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
  • provjeriti tlak u gumama,
  • upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
  • ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,
  • poštivati dopuštena ograničenja brzine,
  • prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
  • prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
  • izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
  • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknutise od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
  • ne voziti slalom između vozila,
  • kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
  • predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
  • voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
  • voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
  • poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.


Stranica